Vragen of interesse? Contact opnemen

Heb jij non-verbale trekjes?

05/11/2017

Bij het bekijken van een video van Donald Trump had ik gelijk de volgende gedachte en die wil ik graag met je delen: Je kunt een presentatie nog zo goed hebben voorbereid, als je Trump-trekjes hebt dan kan je boodschap alsnog niet overkomen op je publiek. Maar wat wat zijn Trump-trekjes? Dat leg ik je verderop uit.

Het geven van een presentatie is een vaardigheid. Een geruststellende gedachte dat je vaardigheden kunt leren, bijvoorbeeld door een training te volgen. Denk maar eens aan je eerste autorijles. Hoe complex en inspannend was dat? Je moest veel zaken tegelijkertijd uitvoeren. En als je nu auto rijdt ben je je niet meer bewust van al die handelingen die je uitvoert.

Mocht je én de inhoud van je presentatie goed voor elkaar hebben én je geeft hem goed dan kan er nog steeds iets tussen jouw boodschap en je publiek komen te staan. De kans is altijd aanwezig dat de aandacht van je publiek naar iets anders gaat dan jouw boodschap.

Een spreker die een trekje heeft dat de aandacht opeist is Donald Trump: Hij snuift. Op het moment dat mijn aandacht bij zijn snuiven is hoor ik niets meer van zijn boodschap. Hij heeft dus een Trump-trekje. Bekijk de video en oordeel zelf. Heb jij ook Trump-trekjes?

Naast het snuiven zijn er nog veel meer zaken die onbedoeld de aandacht van je publiek kunnen opeisen. Bijvoorbeeld:

Non-verbale communicatie

En zo zijn nog nog veel meer voorbeelden van non-verbale communicatie te noemen die de aandacht kunnen opeisen. Het zijn bijna altijd zaken die een spreker doet en waar hij zich niet van bewust is. Wanneer de aandacht van jou als luisteraar hierdoor is gegrepen dan zal je aandacht minder bij de inhoud zijn maar meer bij deze trekjes:

Als luisteraar ben je niet meer bezig met de inhoud van de presentatie maar met allerlei zaken die je afleiden.

Dus het is zaak om je als presentator bewust te worden van wat je onbewust doet. Neem bijvoorbeeld eens een presentatie van je op video op of vraag feedback aan mensen uit je publiek. Onze ervaring is dat op het moment dat je je hiervan bewust wordt, de eerste grootste stap al is gezet. Daarna is het de uitdaging om je gedrag aan te passen zodat jouw publiek alleen nog maar aandacht heeft voor jouw inhoud.

Zelf wel eens zo’n ervaring gehad? Of ken je mensen met een “trekje”?

Neem gerust contact met ons op. We zijn benieuwd naar je ervaringen.

Artikel geschreven door Michel Jansen

Deel dit bericht op social media!



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze maandelijkse mailing en ontvang informatie over presenteren (privacyverklaring).

Interesse in onze traingen of coaching? Neem contact op!